Skip to main content

Roadtrip Sardinií s dvěma dětmi a babičkou. Nenajdete zde žádné tipy na ubytování (spali jsme v autě), jen pár tipů na hezké pláže (jsme spíš na ty hory), a hodně plánků na výlety. Nebo tajné tipy, o kterých se v průvodcích nedočtete. Itinerář berte jako inspiraci pro vlastní dovolenou, klidně zkopírujte, nebo si z něj vyzobejte, co se vám bude líbit. Ne každému bude sedět naše tempo cestování.. i my bychom příště udělali pár věcí jinak.

Na Sardinii jsme byli poprvé. Sousední Korsiku znám jak své boty (projela jsem na kole, prošla GR 20, průvodcovala řady zájezdů na pláže i za poznáním). Nabyla jsem dojmu, že Sardinie bude velmi podobná. A to teda ani náhodou – jednak je mnohem větší, takže plán naší cesty se zmenšoval a zmenšoval. A budeme se muset tím pádem sem rozhodně vrátit (a v podstatě moc rádi, chceme!!). A druhak – je to opravdu ostrov plážím zaslíbený, přirovnání „Karibik Středomoří“ sedí. Takže se mentálně nachystám příště na víc koupání, děti to milují. I v říjnu je tady počasí ideální. Vřele doporučuji koupit na ostrově mapu všech pláží, jsou jich tady desítky, ne-li stovky, a mapa je včetně fotek. Tak můžete srovnávat a popojíždět.

Doprava a spaní

Kdo by chtěl vědět víc o našem spaní v autě, vaření venku a spací vestavbě, tak vás odkážu na moje další posty:

Na Sardinii. jsme si vezli novinku: střešní stan značky James Baroud. Hlavně proto, že jsme jeli v počtu tří dospělých a 2 dětí. A to bychom se už opravdu do auta nevešli. Stan byl naprosto boží! Denně jsme losovali, kdo kde spí. Děti s babičkou nahoře, děti s maminkou nahoře, děti s tatínkem nahoře. Holky nahoře. Kluci nahoře. Stan se hodil na hraní her, když moc foukalo, čtení s lampičkou, i příležitostné učení.

Stan není náš, měli jsme jej půjčený. Ale dokážu si představit, že do něj asi časem investujeme..střešní stany se běžně dají zapůjčit, cenově od 500 Kč na den. Není to vůbec marné!

Cesta

Zvolili jsme trajekt z Livorna, už jen proto, abychom se na den zastavili v Benátkách. Vyjeli odpoledne z Brna, přespali u Fujinských jezer ve Slovinsku a druhý den dopoledneuž se procházeli italskými kanály. Tam jsme sice měli štěstí na stávku lodníků, ale jinak to bylo krásné zpestření. Děti v Benátkách ještě nebyly, a přitom o nich hodně slyšely, tak i je to ohromilo. Moc toho nevymyslíte – auto necháte na odstavném parkovišti, pěšky do centra, tam si to pochodíte a zpátky k autu. Parkovné finančně ranec. Benátky, no. Odjížděli jsme z nich odpoledne a stihli ještě noční trajekt na Sardinii (lístky dopředu jsme koupené neměli, koupili jsme v přístavu). Trajekt pluje 10 hodin, spali jsme v něm normálně na zemi ve vlastních spacácích. Ráno připlutí do Olbie a vyrážíme.

Náš itinerář:

1.- 3. den: odjezd směr Slovinsko, Benátky – Livorno, trajekt do Olbie.
4. den: plážování, odpolední Roccia dell’Orso.
5. den: výlet Capo Testa, odpolední Castelsardo
6. den: pláž u Stintina, Capo Caccia
7. den: pláž Spiaggia di Mugoni, Neptunova jeskyně, podvečerní Sassari
8. den: termály Bultei ve vnitrozemí, výstup na Monte Rasu, přejezd do Bosy
9. den: relax u moře, odpolední přejezd do Mandrioly
10. den: pěší výlet po pobřeží
11.den: přesun k římským vykopávkám Fordondgianus, výlet k ferratě u hradu Medusa, výjezd ke stolové hoře
12. den: výlet na stolové hoře Giara, přesun na sever do hor
13. den: výstup na nejvyšší vrchol ostrova La Marmorata
14. den: výlet k Tiscali
15. den: soutěska Gorropu
16. den: Cala Gonone, město na pobřeží (taky první kemp a pračka), výlet člunem
17. den: vykopávky Serra Orios, památky Tombe dei giganti
18. den: plážování, večerní plavba na pevninu
19. – 23.den: Lago di Garda

Kde se nám nejvíc líbilo? Pominu-li půjčení motorového člunu na celý den v Cala Golone (což se líbilo všem krom mně a jsem ráda, že jsem to neproblinkala), tak jasan že v horách. Výšlap na nejvyšší vrchol ostrova je jednoduše nádhera. Celé Supramonte potřebujeme prozkoumat více. Nebyli jsme pěšky v Cala Fuili a Cala Golone. Den, kdy jsme měli v plánu se tam vydat, opravdu lilo jak z konve. Místo toho jsme zvolili poznávací okruh po archeologických vykopávkách, včetně muzea, a dětem se líbilo více než 10 km v dešti. Takže sem se musíme vrátit. Plus rádi bychom procestovali jih. Děti byly nadšené i z termálů ve vnitrozemí. Na jakékoli pláži budete unešeni (přízvisko „Karibik Středomoří“ fakt sedí). Obecně si ale myslím, že na Sardinii nikde nešlápnete vedle – ať už vyhledáváte cokoli.

Osvědčené výlety, které s klidným svědomím doporučím:

(vše najdete souhrnně i na mém profilu v platformě Outdooraktiv.com)

Děti, škola, učení

Dotazy na tohle téma stále chodí, tak shrnu: dcera je předškolačka, syn v první třídě. Nepraktikuji domškoláctví, ani v budoucnu o tom neuvažuju. Syn má školu velmi rád, těší se do ní. Ve škole ví, že máme trochu jiný životní rytmus a pracuji často v zahraničí. Měli jsme seznam věcí, které s ním musíme do návratu probrat. Většinou se nejraději učil s babičkou, já mezitím vařila.

Rozpočet

Klasická otázka, která vždy dříve nebo později zazní: na kolik to tak může rodinu (nebo nás 5) vyjít? Kdo už mě chvíli sleduje, tak víte, že se snažíme cestovat spíše low-cost (spíme v autě, na cestách vařím), ale přitom si zase ráda sednu na kávu, dám s dětmi zmrzlinu. A nelitujeme peněz za vstupné do míst, která za to stojí (viz tady Neptunova jeskyně, římské vykopávky, jeskyně Tiscali).  Zhruba naše útrata na třítýdenním cestování:

• 17 000 Kč doprava (trajekt, mýtné, cesta do Livorna, popojíždění na Sardini, cesta k Lago di Garda a pak domů).
  • 9 000 Kč padlo na jídlo (moc jsme toho z domu nevezli, spíš kupovali vše na místě)
  • 3 000 Kč nás stály všechny vstupy
  • 1 600 Kč jsme platili za nocování na placených stáních (2x kemp, placená stání u moře)