Skip to main content
NezařazenéAktuálně

Recenze: průvodce Korsika

Turistické průvodce anglického nakladatelství Rough Guide patří dlouhodobě k nejkvalitnějším a nejobsáhlejším na trhu. Na podzim 2011 vyšel v brněnském nakladatelství JOTA další dotisk již třetího vydání průvodce Korsikou a dle očekávání ani tento nevybočuje ze zaběhnutého standardu, na který jsou příznivci edice Rough Guide zvyklí.
Na českém knižním trhu je jeden z mála, po kterém byste rozhodně neměli váhat sáhnout, pokud se na Korsiku chystáte jako individuální cestovatelé. Velmi jej ocení ale také všichni, kteří se vydávají na tento středomořský ostrov s cestovní kanceláří – neslouží jen k vyhledání informací, ale dá se velmi pohodlně číst i jako kniha.

Celý průvodce je členěn do tří částí. V úvodní najdeme základní a dostatečně podrobné informace, věnující se dopravě na ostrov i po ostrově, zdravotní péči, gastronomii, ubytování a dalším reáliím, které je vhodné o ostrově nastudovat ještě před samotnou cestou. Bohužel právě tato část knihy je jen velmi málo zaměřena na české prostředí (anglický originál je orientován na všechny anglicky mluvící země, včetně Ameriky nebo Austrálie) a tak je třeba některé informace, které zůstaly jen přeloženy bez patřičné lektorské nebo redakční úpravy, brát s rezervou (např. vízová povinnost pro občany ČR, kteří jedou na Korsiku pracovat nebo studovat, již neplatí, stejně tak je diskutabilní doporučované nejvýhodnější dopravní spojení). Dlužno dodat, že je to jedna z mála slabých stránek úvodní části a při samotném pobytu na ostrově už se s žádnými ne zcela přesnými informacemi, které by vám mohly dovolenou znepříjemnit, nesetkáte.

Druhá, stěžejní část průvodce, je členěna přehledně do sedmi kapitol: Bastia a severní Korsika, Balagne, Severozápad, Ajaccio a okolí, Jih, Východní Korsika a Střední Korsika. V každé z nich se dočteme o historických souvislostech, turistických památkách, přírodních zajímavostech, nechybí základní mapy turistických oblastí, tipy na ubytování a stravování, noční život a nakupování. Přehledné plánky všech větších měst jsou samozřejmostí. Co by se mělo rozhodně u tohoto průvodce vyzdvihnout je skutečnost, že se neorientuje pouze na města, ale obsahuje i informace o možnostech pěší turistiky a dálkových turistických trasách, kterými je Korsika opravdu vyhlášená (GR 20, trasy Mare a Mare apod.). Mapky k turistickým trasám na druhou stranu zcela chybí (až na jednu schematickou, která naznačuje směry všech hlavních turistických stezek), a tak pokud máte na Korsice pouze turistické cíle, zvažte ještě doplnění své knihovničky o specializovaného průvodce určeného pouze pro turistiku a zejména podrobné mapy jednotlivých oblastí.
Pokud má někdo edici Rough Guide v oblibě, může u Korsiky postrádat barevné přílohy, které bývají pro jiná vydání typická. V anglickém originálu stejnojmenného průvodce, Corsica, vydaném už v roce 2009, se v nich můžete dozvědět další informace o festivalech, tradičních vesnicích v horách, zajímavosti o původním jazyku (korsičtině), tradiční kuchyni a životním stylu obecně. Český čtenář, který se o místní reálie více zajímá, je o tyto informace jednoduše ochuzen. Na druhou stranu i v jednotlivých kapitolách je místním svátkům a folklóru obecně věnován nemalý prostor.

Větší výtku, než absence barevných příloh, spíše zaslouží kvalita barevných fotografií. Není jich zde málo, ale formou ani obsahem se rozhodně nedají zařadit do kategorie reklamních snímků, které by měly turistu na Korsiku, známou také pod přezdívkou „ostrovní perla Středomoří“, nalákat. Optimisticky lze podotknout, že návštěvník, který realitu spatří na ostrově na vlastní oči, je velmi mile překvapen a rozhodně si odváží domů povedenější záběry.

Závěrečnou kapitolu, Souvislosti, ocení všichni, kteří se zajímají o historii, faunu a flóru ostrova. Několik stránek je věnováno také korsičtině a hlavně zde nemůže chybět ani užitečný česko-francouzský slovník se základními výrazy, užitečnými pro cestování (ubytování, doprava, zdraví).
Průvodce Korsika má praktický formát, díky speciální vazbě vydrží kniha extrémní namáhání, což bývá na cestách u jiných knih často kámen úrazu. Korsika není oblastí, kde by se mohly v blízkých letech udát zásadní politické či geografické změny a může průvodce sloužit velmi dlouhou dobu jako studnice nejen místopisných, ale také mnoha kulturních informací. Pokud si chcete zásobit vlastní knihovnu pouze jednou jedinou publikací o tomto ostrově, tak by právě tato rozhodně mohla být vážným kandidátem.